دسته‌بندی نشده

چگونه باید ظروف پلاستیکی غذا را تمیز کنیم؟

از مزایای ظروف نگه­داری غذای پلاستیکی نوین ستیا این است که قابل حمل بوده و به ­راحتی نمی­شکنند، اما متأسفانه به ­راحتی لکه­ دار می‌گردند. مخصوصاً وقتی­که برای ذخیره­ ی مواد خشک استفاده می‌شوند که می­توان به جعبه‌ی کمک‌های اولیه یا مواد اسیدی مانند سس گوجه­فرنگی اشاره کرد. چه ظرف پلاستیکی شما یک ظرف شیک و مجلسی و چه ظرف دورریختنی باشد، شما باید قادر باشید آن را تمیز کرده و حداقل آن را تقریباً نو نگه دارید؛ بنابراین به نکات زیر توجه کنید:

ظرف را بشوئید: قبل از اینکه هر لکه‌ای را از ظرف پلاستیکی خود پاک کنید باید غذا را از داخل آن بردارید. مهم‌ترین جز در قسمت تمیزکردن ظروف پلاستیکی آب داغ است. نه آن­قدر داغ که خودتان را بسوزانید، بلکه آب داغی که در تابستان با آن حمام می‌کنید. اگر برنامه­ریزی کرده­اید که ظرف خود را با دست بشوئید، یا آن را داخل ماشین ظرف­شویی بیندازید؛ قبل از اینکه به تمیزکردن ادامه دهید آن را با آب داغ آب­کشی کنید. همچنین اگر ظرف شما با روغن چرب شده است، آن را با یک دستمال کاغذی تمیز کنید. سپس می‌توانید آن را داخل سینک ظرف­شویی گذاشته و با آب گرم آب­کشی کنید و همین­طور شما می­توانید از صابون ظرف­شویی استفاده کنید و آن را داخل قفسه‌ی بالایی ماشین ظرف­شویی گذاشته و ظرف را بشوئید. شما می­توانید یک ماده‌ی نگه دارنده­ی پلاستیکی در قسمت مواد ماشین ظرف­شویی خود بریزید و سپس دکمه‌ی شروع را فشار دهید تا آب­کشی کند. این­کار به شما کمک می‌کند تا پروسه‌ی از بین برنده‌ی لکه را آغاز کنید. در این مرحله ظرف نوین ستیای خود را با استفاده از حوله‌ی آشپزخانه یا قراردادن آن در معرض حرارت کم خشک کنید و ببینید چطور می‌توانید با جزئیات بهتری ظرف‌ها را بشوئید. آیا دوباره می‌توانید از ظرف خود استفاده کنید؟ اگر ظرف پلاستیکی شما شل و سست است و در آب داغ ذوب می‌شود احتمالاً نمی­توانید دوباره از آن استفاده کنید. همچنین این نوع ظروف در ماشین ظرف­شویی یا مایکروفر ایمن باقی نخواهند ماند. با کمال عذرخواهی شما باید آن را دور بیندازید. این مورد درباره‌ی تمام ظروف پلاستیکی نوین ستیا که از این دسته هستند صدق می‌کند. همانند ظرف‌هایی که برای نگه­داری غذا از آن‌ها استفاده می‌کنید؛ به­طور مثال، بسته‌های پنیر. همچنین این مسئله برای ظروفی که دهانه دارند نیز صدق می‌کند و می‌توانند در برابر حرارت ذوب شوند. خوردن غذا در این ظروف اصلاً قابل اعتماد و سالم نیست، چرا که مواد شیمیایی از پلاستیک می‌تواند به داخل غذای شما نفوذ کند. اگر ظرف شما در یک قالب خاصی پوشانده شده باشد، منطقی است که این نوع ظرف را ترجیح بدهید. البته ظروف دیگری نیز وجود دارند که در مایکروفر ایمن نیستند، مانند بشقاب‌های پلاستیکی. آن‌ها معمولاً مانند بقیه­ ی ظروف در نظر گرفته می‌شوند و اگر تصمیم برای نگه­داری آن ظروف دارید، بهتر است که با دست آن‌ها را بشوئید.

ظروفی که در آن‌ها خراش یا شکاف وجود دارد: اگر داخل ظرف شما شکاف‌هایی وجود دارد، مانند شکافی که از طریق استفاده با چاقو ایجاد شده است؛ باکتری‌ها می‌توانند به داخل ظرف نفوذ کنند؛ بنابراین به­سختی نیز خارج می‌شوند. برای تمیز کردن و از بین بردن این شکاف‌ها یک کاسه سطل و یا از سینک ظرف­شویی استفاده کنید که از ظرف شما بزرگ‌تر باشد و آن را با آب پر کنید. ظرفتان را داخل آب بگذارید سپس قرص‌هایی را به اندازه‌ای که احتیاج دارید داخل آن بیندازید و فرصت دهید تا صدای گاز آن دربیاید و تا زمانی که روی برچسب قرص‌ها پیشنهاد شده است، بگذارید بماند. سپس ظرف را خارج کرده و مانند معمول بشوئید.

از بین بردن لکه‌ها: اگر ظرف شما با شستن نرمال و معمول­تان تمیز می‌شود، به ­راحتی نیز می­توانید لکه‌های آن را از بین ببرید. چند روش وجود دارد تا شما آن‌ها را امتحان کنید. با راحت‌ترین روش کار خود را آغاز کرده و سپس ادامه دهید.

ظرف را در معرض آفتاب قرار دهید: همان­طور که آفتاب می‌تواند موهای شما را سفید کند؛ قادر است لکه‌ها را نیز از روی ظروف پلاستیکی­تان محو کند. ظرفتان را در ایوان یا مکان دیگری بیرون از منزل بر روی میز، برای چندین ساعت قرار دهید. (حداقل دو تا سه ساعت بگذارید بماند) و اگر نیاز بود، ساعات بیشتری آن را در معرض آفتاب نگه دارید. خواهید دید که لکه­ ی روی ظرف از بین رفته و به طور کامل ناپدید می‌شود. به یاد داشته باشید ظرف را بعد از اینکه به داخل منزل آوردید دوباره بشوئید و اگر احتمال بارندگی وجود دارد، ظرف را بیرون از منزل نگذارید. درصورتی­که مکانی در بیرون از منزل برای گذاشتن ظرفتان وجود ندارد، قرار دادن آن کنار پنجره در زیر نور مستقیم آفتاب می‌تواند بهترین گزینه باشد.

از سفیدکننده استفاده کنید: اگر قدرت سفید­کنندگی خورشید مناسب و کافی نیست؛ می­توانید سفیدکننده‌ی clorox یا هر برند دیگری را از سفیدکننده‌ها برای این­کار استفاده کنید. سفید کردن برای از بین بردن ظاهر لکه‌های شما بسیار مفید است. برای استفاده از این روش از یک محلول سفیدکننده­ی رقیق و کمی آب استفاده کنید. ظرف پلاستیکی خود را با این محلول پر کرده و اجازه دهید حدود نیم ساعت تا یک ساعت در آن خیس بخورد. بعد از اینکه ظرفتان را در محلول قرار دادید؛ می­توانید آن را با آب داغ سائیده و با صابون آب­کشی کنید. در صورت لزوم از اسفنج یا یک برس آشپزخانه استفاده کنید. سپس ظرف خود را با یک حوله‌ی مخصوص خشک کنید.

در هنگام استفاده از سفیدکننده محتاط باشید: در این مورد مطمئن شوید که در یک ناحیه با تهویه‌ی مناسب قرار گرفته­اید. باید حتماً از دستکش استفاده کنید تا از آسیب­دیدن دستانتان جلوگیری شود.

آن را با اکسیژن ترکیب کنید: نمی­توان مزایایی را که اکسیژن برای تمیزکردن لکه‌ها دارد نادیده گرفت. شما می‌توانید این قدرت را با پر کردن ظرفتان با آب داغ و ریختن دو عدد قرص تمیزکننده داخل آن تحت کنترل خود قرار دهید. به­عنوان مثال، اجازه دهید ظرف شما برای حدود ده دقیقه در آن حالت باقی بماند و سپس مانند مواقع نرمال و همیشگی آن را بشوئید. شما می‌توانید یک بطری اکسیژنه و تمیزکننده از فروشگاه محلی نزدیک       منزل­تان تهیه کنید و بر اساس راهنمایی‌های برچسب داده­ شده عمل کنید.

رسوب گچی: اگر مواد معدنی سفیدی روی ظرف شما تشکیل شده است، می­توانید آن‌ها را با سرکه‌ی سفید از بین ببرید. یک دستمال کاغذی را با سرکه‌ی سفید مرطوب کنید و آن را روی این مواد بگذارید. اجازه دهید حدود یک ساعت در آن خیس بخورد، سپس لکه‌ها را از روی آن خارج کنید. برای نکات بیشتر درمورد این رسوب تشکیل­ شده بر روی ظروف نوین ستیا می‌توانید از راهنمایی‌های دیگر استفاده کنید.

گندزدایی یا از بین برنده‌ی بوی بد: اگر ظرف نوین ستیا شما لکه­ دار شده و بوی بدی می‌دهد، یا فقط بوی بد دارد سعی کنید آن را با آب جوش تمیز کنید. شما باید به این صورت عمل کنید: در حدود یک قاشق چای­خوری  جوش­شیرین را با یک فنجان آب ترکیب کرده و آن را در ظرف بریزید. نتیجه را با استفاده از اسفنج‌های آشپزخانه مشاهده کنید. همچنین شما می‌توانید سرکه‌ی رقیق نشده را امتحان کنید که برای تمیزکردن همه چیز و یا همه‌ی سطوح مناسب است.

کپک: وجود کپک در نزدیکی غذای شما مورد بسیار خطرناکی است. نوین ستیا یک راهنمایی جداگانه‌ای برای حل­ کردن این مشکل برای شما فراهم کرده­ایم که چگونه کپک را از پلاستیک جدا کنید؟ هنوز نمی­توانید لکه‌ها را جدا کنید؟ اگر دیگر نمی­ توانید لکه‌ها را از بین ببرید، احتمالاً باید ظرف‌هایتان را دور بیندازید و یا از آن برای موارد غیرخوراکی استفاده کنید. اینکه پلاستیک‌ها ارزان هستند و راحت می‌توانند جایگزین شوند، جزو مزایای آن­هاست.

از به وجود آمدن لکه‌ها در آینده جلوگیری کنید: برای نگه­داری ظرف پلاستیکی نوین ستیای خود و بهتر به نظر رسیدن آن باید سعی کنید قبل از اینکه روی آن لکه ایجاد شود، از به وجود آمدن لکه جلوگیری کنید. اگر فکر می‌کنید با پخت­وپز و یا نگه­داری غذا در ظرف و یا مایعاتی که داخل آن می‌ریزید، ظرف شما لکه­دار می‌شود؛ شما باید ظرف­تان را با استفاده از اسپری خوراکی اسپری کنید و بعد غذایتان را داخل آن بگذارید. یک سطح نازک نیز کافی است. سعی کنید تمام سطوح را فرا گیرد و از عمق تا لبه‌های ظرف را بپوشاند. اسپری­کردن بیرون ظرف ضروری نیست. دقت کنید که از اسپری‌های طعم­دهنده استفاده نکنید، چرا که می‌تواند طعم غذای شما را تغییر بدهد. برای جلوگیری از لکه­دارشدن سس گوجه­فرنگی می‌توانید به­راحتی از گذاشتن این ظروف داخل مایکروفر جلوگیری کنید. در صورت رعایت نکردن این پروسه ظرف شما لکه­دار می­شود. اگر نمی­خواهید ظرف خود را داخل مایکروفر بگذارید، می­توانید آن را دور یک فویل آلومینیومی بپیچید. با این­کار غذای شما راحت جدا شده و می‌توانید آن را به­صورت آماده تحویل بگیرید. هیچ پس­ماندی هم باقی نخواهد ماند. به­هرحال، هرگز نباید غذاهای اسیدی مانند سس گوجه­فرنگی را در فویل آلومینیومی بپیچید‌. چون آلومینیوم با اسید به شدت واکنش نشان می‌دهد. فراموش نکنید فویل را بعد از استفاده دور بیندازید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید