آشپزخانه

۱۱ روش برای از بین بردن لکه ­ها از پلاستیک

ما در همه­ جای آشپزخانه از پلاستیک استفاده می­کنیم.. از تخته‌ی برش گرفته تا ظروف نگهداری مواد غذایی که شامل وسایل غیرچوبی هم می‌شوند. در آشپزخانه وسایل پلاستیکی به خودی خود به طور اجتنابناپذیری لکه دار می­شوند و رنگشان از بین می‌رود. برای نگهداری مناسب ظروف و پلاستیک هایتان، مانند: لیوان‌ها، کاسه‌ها، ملاقه، قاشق، کفگیر و جلوگیری از لکه دارشدن آن‌ها پیشنهاد ما در نوین ستیا این است که حداقل یکی از تکنیک‌های زیر را پیاده کنید و از تمیز­کننده‌های خانگی و در دسترس استفاده نمائید.

۱) مالیدن الکل Rubbing Alcohol شما می‌توانید با استفاده از الکل لکه ­ی قهوه، چای، سس گوجه فرنگی و آبمیوه یا لکه‌های نوشابه را تمیز کنید و رنگ‌رفتگی ایجاد شده توسط انواع مختلف غذاهای خشک را متوقف کنید. معمولاً این رنگ‌رفتگی با شستن فوری شما بعد از اضافه کردن الکل از بین می­رود. همین­طور شما می‌توانید آن را با مواد شوینده و یا آب بشوئید. در صورت از بین نرفتن لکه ­ها  شما باید الکل را در ظرفی بریزید و بگذارید برای چند دقیقه به همان حالت بماند. اگر آیتم مورد نظر، ظرف شما نیست؛ در آن صورت باید الکل را داخل ظرفی که بتوانید در آن مایعات را خیس کنید، بریزید و حالا شما متوجه از بین رفتن لکه از شی­ء خود می­شوید. سپس می‌توانید مجدداً آن را شسته و خشک کنید.

2) ضدعفونی کننده‌ی دست Hand Sanitizer: در اینجا تکنیک‌های متنوعی آورده شده است. برای تمیزکردن وسایل پلاستیکی خود که از نوین ستیا تهیه کردید، شما می‌توانید از ضدعفونی کننده‌ی دست استفاده کنید. . این ماده یک گونه‌ی فعال شده­ ی الکل است. کمی از آن را در داخل ظرف بریزید؛ آن را بشوئید و سپس خشک نمائید.

3) سفید کننده: Bleach با استفاده از سفیدکننده‌ی کلرین، می­توان لکه‌ها را از پلاستیک از بین برد. استفاده از این سفید­کننده‌ها می‌تواند لکه‌ی نوشابه، آبمیوه، قهوه، چای، سس گوجه­ فرنگی و غیره و همین­طور هر نوع غذاهای خشک شده را از بین ببرد. از مخلوط آب و سفیدکننده استفاده کنید: یک قاشق سوپ­خوری از سفیدکننده به ازای یک فنجان آب استفاده نمایید. اجازه دهید ظرف شما در این محلول برای یک تا دو ساعت خیس بخورد. بعد از این­که لکه‌ها از بین رفتند؛ ظرفتان را بشویید و آن را خشک کنید.

4) سرکه‌ی سفید White Vinegar: این ماده مشابه استفاده‌ی سفید­کننده­ ی کلرین است. درحقیقت شما می‌توانید از مقدار یکسان محلول سفید­کننده و آب استفاده کنید: یک قاشق سوپ­خوری سرکه را با یک فنجان آب مخلوط کنید. اگر درمورد مصرف سفید­کننده در منزل­تان نگرانی‌هایی دارید، سرکه یک جایگزین بسیار خوب است. سرکه‌ی سفید یک ماده‌ی امن و مطمئن بوده و با مواد ارگانیک که به ­راحتی در بدن جذب می‌شوند ساخته شده است. از مزایای مختلفی که در غذاها ایجاد می‌کند آسان‌تر کردن و کمک به هضم غذاست. درصورتی­که هدف مان تمیز کردن باشد، تقریباً تمام ارگان‌های سلولی مثل باکتری، ویروس و غیره را می‌کشد. برای از بین بردن لکه‌ها باید مراحلی را انجام بدهید تا بتوانید از تکنیک تمیزکننده‌ی کلرین استفاده کنید. سرکه برای از بین بردن لکه‌های سخت و به­ جای­مانده از آب بسیار مفید است. لیمو، سرکه و جوش­شیرین جزوسفیدکننده­ های  ارگانیکی هستند که رنگ‌رفتگی پلاستیک‌های نوین ستیا را برطرف می‌کنند.

5) خمیر جوش شیرین Baking Soda Paste: جوش ­شیرین می‌تواند تمام لکه‌هایی را که در بالا ذکر شده­اند از بین ببرد. همچنین برای پس­ماندهای چرب نیز بسیار مفید است. شما می­توانید خمیر جوش­ شیرینی با ترکیبی از آب تهیه کنید و آن را به ظرفی که رنگش در حال از بین رفتن است اضافه کنید. اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به همان حالت باقی بماند و سپس ظرف را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. آن را بشوئید و سپس خشک کنید.

6) قرص‌های  : Denture Tabletsاز زمانی که از قرص‌های denture برای از بین بردن رنگ‌رفتگی استفاده می‌شود. من تصمیم گرفتم که آن را برای ظرف‌های خودم و دیگر آیتم‌های پلاستیکی امتحان کنم و نتیجه­ی خوبی از آن قرص­ها به دست آوردم. روش استفاده­ی آن قرص­ها به این صورت است: دو عدد قرص را در آب داغ قرار دهید و این ترکیب را در ظرفی که لکه­دار شده، بریزید. اجازه دهید تا تمام رنگ‌رفتگی ظرف از بین برود. آن را بشوئید و خشک کنید.

7) کربنات سدیم یا alka seltzer: این مورد همانند استفاده از قرص‌های denture است. دو عدد قرص را در آب گرم ریخته و آن را در داخل ظرف قرار دهید. اجازه دهید یک تا دو ساعت قبل از شستشو به همین حالت باقی بماند. حتی اگر لکه‌ها از بین رفتند، اجازه دهید ظرفتان در طول شب به همان حالت باقی بماند.

8) لیمو Lemon: ظرف یا آیتم دیگر را با آب لیمو ترکیب کرده و آن را به مدت یک تا دو روز در معرض آفتاب قرار دهید. ترکیب لیمو و اشعه‌ی آفتاب رنگ‌رفتگی را برطرف می‌کند و همچنین باکتری‌ها را می‌کشد و از بین می­برد.

9) نمک Salt: از پارچه‌ی مرطوب، آب گرم و نمک استفاده کنید و آن را روی ظرف نوین ستیا بکشید تا لکه­ هایش از بین بروند. این پروسه را تا زمانی که هیچ لکه‌ای باقی نمانده ادامه دهید.

10) حلال پرقدرت Dawn Power Dissolverdawn: این حلال برای از بین بردن لکه‌ها طراحی شده است‌؛ بنابراین شما می­توانید آن را در ظروف پلاستیکی امتحان کنید. ظروف خود را در آن خیس کنید و آب ولرم روی آن بریزید. سپس به مدت سی دقیقه تا یک ساعت از این حلال استفاده کنید. وقتی این رنگ‌رفتگی برطرف شد؛ ظرفتان را بشویید و خشک نمائید.

11) تقویت کننده‌ی پلاستیکی Cascade Plastic Boostercaseade: قرار دادن ظروف پلاستیکی داخل ماشین ظرف­شویی و استفاده از این تقویت­کننده می‌تواند لکه‌ها را از بین ببرد. همچنین به شما کمک می‌کند انواع ظروف یا آیتم‌های پلاستیکی خود را به مدت طولانی­تری نگه­داری کنید به­خصوص اگر شما آن‌ها را به طور منظم در ماشین ظرف­شویی تمیز کنید. شما شاهد این اتفاق خواهید بود.

افزایش طول عمر ظروف پلاستیکی

اگر متوجه شدید طول عمر عادی و معمول ظروف پلاستیکی­ تان در حال تمام شدن است، قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، از متدهای تمیز­کننده که در بالا نام برده شدند استفاده کنید تا به کمک روش­های گفته­ شده این لکه‌ها را از بین ببرید. این نکته مهم است که به یاد داشته باشید این پلاستیک‌ها متخلخل یا پرمنفذ هستند و هرچیزی که در آن گذاشته می‌شود را مرطوب می‌کنند. در­نتیجه احتمالاً درمورد استفاده از سفید­کننده‌ها برای تمیز کردنشان استرس دارید. اگر شما از سفیدکننده استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل نمائید که با آب کافی مخلوط شده باشند.

 

لکه‌های گوجه­ فرنگی را نمی­توانید از بین ببرید

یک نکته‌ی دیگر که دوست دارم در نوین ستیا آن را به شما یادآوری کنم این است که شما نمی­توانید لکه‌های گوجه فرنگی را از پلاستیک‌ها که در مایکروفر به وجود آمده­اند برطرف کنید. حرارت به وجود آمده از دمای اجاق گاز نیز سبب تشکیل لکه­ی روی ظروف می‌شود و به­طوری­که دیگرقسمتی از ساختار ظروف را تشکیل می­دهند. برای پیشگیری از این اتفاق، بهترین راه­حل این است که هر چیزی را که شامل سس گوجه­فرنگی است در ظروف پلاستیکی خود نگذارید و در غیر این صورت مجبور خواهید شد شاهد لکه‌های بی­شماری در ظروف خود باشید. بهتر است از پلاستیک برای تمام مواد غذایی خود که شامل گوجه­فرنگی هستند استفاده نکنید؛ برای      نگه­­داری این نوع مواد غذایی در عوض از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید، چون این ظروف اغلب آسیب ­ناپذیر بوده و از لحاظ شیمیایی تحت­تأثیر قرار نمی­گیرند. یعنی باعث نفوذ و ورود مواد شیمیایی مضر به داخل غذای شما نمی­شوند. حالا شما بگویید راهنمایی و تکنیک ه­ای که برای از بین بردن لکه‌های ظروف پلاستیکی به­ کار می­برید، چیست؟ لطفاً برای ما در نوین ستیا کامنت بگذارید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید