آشپزخانه

آشنایی با انواع مواد مورد استفاده در ساخت لوازم آشپزخانه

 وسیله­ ی آشپزخانه، ابزار دستی کوچکی است که برای آماده‌سازی غذا مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. کاربردهای مشترک آن شامل: بریدن آیتم‌های مواد غذایی به اندازه­ ی لازم، گرم­ کردن غذا بر روی اجاق‌گاز، پخت­ وپز،    مخلوط­کردن و اندازه‌گیری وسایل مختلف برای هر کار می‌باشد. یک ابزار، مثل چاقوی آشپزخانه می‌تواند برای تهیه­ ی غذاها مورد استفاده قرار گیرد. وسایل دیگر آشپزخانه به شدت تخصصی هستند و ممکن است تنها در ارتباط با آماده‌سازی یک نوع خاص از غذا، مانند یک جداکننده­ ی تخم‌مرغ یا یک جداکننده‌ی هسته ی سیب  مورداستفاده قرار بگیرند. برخی از وسایل ویژه، زمانی استفاده می‌شوند که این عملیات تکرار شوند و یا زمانی که آشپز دارای مهارت یا استعداد محدودی است. تعداد لوازم آشپزخانه در آشپزخانه­ ی خانگی با زمان و سبک آشپزی متفاوت است.

ظرف پخت‌وپز، یک وسیله­ ی ویژه­ ی آشپزی برای پخت­ وپز است. ممکن است وسایل آشپزخانه با کلم ه­ی «نرم‌افزار»، شناخته شوند. وسایل آشپزی به کالای مورداستفاده برای پخت‌­وپز و غیره طبقه‌بندی می‌شوند.

استفاده­ ی یک دسته از ابزار در کنار هم شامل وسایلی می‌شوند که برای خوردن غذا لازم است. مانند: قاشق یا چنگال. برخی از وسایل نیز جزو گروه کارد و چنگال قرار می‌گیرند که می‌توان آن‌ها را برای هر دو، در زمان آماده‌سازی غذا در آشپزخانه و غذا خوردن در هنگام صرف غذا به­کار برد.

نام‌های دیگری که برای انواع مختلف وسایل آشپزخانه استفاده می‌شوند، شامل: ظروف سفالی، ظروف ساخته‌شده از گل، ظروف شیشه‌ای، ظروف (هر دو آشپزخانه و غذاخوری)شیشه ای و غیره می‌باشند. این لوازم جانبی شامل لوازم آشپزخانه نقره، رس و غیره هستند که آن وسایل لزوماً اسباب آشپزخانه نیستند.

مواد

بنجامین تامسون در ابتدای قرن نوزدهم بیان کرد: ظروف آشپزخانه معمولاً از مس ساخته شده‌اند. تلاش‌های مختلفی برای جلوگیری از واکنش مس با غذا (به­خصوص محتوای اسیدی آن) در دماهای مورداستفاده برای پخت‌وپز، انجام شده‌است. سپس مشاهده کرد که می‌توان از آهن به­عنوان جانشین ظروف مسی استفاده کرد و برخی از ظروف سفالی نیز کاربرد دارند. در اواخر قرن بیستم، ماریا بیان کرد: ظروف آشپزخانه از آهن و فولاد، مس، نیکل، نقره، قلع، رس، گل و آلومینیوم ساخته شده ‌است. آلومینیوم، به یک ماده معروف برای وسایل آشپزخانه در قرن بیستم تبدیل شد.

مس

مس دارای رسانای حرارتی خوب است و ظروف مسی بادوام و جاذب هستند. بااین­حال، آن‌ها نسبت به ظروف ساخته‌شده از مواد دیگر نسبتاً سنگین‌تر هستند، نیاز به تمیزکردن دقیق دارند و برای تمیزکردن ترکیبات سمی مناسب بوده، ولی برای غذاهای اسیدی مناسب نیستند. ظروف مسی با قلع چیده می‌شوند تا از تغییر رنگ یا تغییر طعم غذا جلوگیری کنند. آستر آهنی که برای ظروف به­کار برده می­شود باید به طور دوره‌ای احیا شود و این آستر  می‌تواند از گرم­شدگی و حرارت بیش از حد آن محافظت کند.

آهن

همچنین آهن نسبت به مس بیشتر مستعد زنگ­زدن (tinned)است. درحالی­که وسایل آشپزخانه از جنس چدن به طور خاص کمتر مستعد زنگ­زدن هستند، این وسایل به­سادگی با مواد شوینده شسته می‌شوند و به وسیله­ی یک پارچه تمیز می‌شوند؛ بنابراین می­توان از خوردگی بیشتر این وسایل جلوگیری کرد و آن را به تأخیر انداخت. (فرآیندی که به­عنوان چاشنی شناخته می‌شود). علاوه­براین، اگر یک وسیله­ی آهنی فقط برای سرخ­کردن و یا طبخ با چربی یا روغن مورد استفاده قرار گیرد، خوردگی آن با گرم­کردن آب کاهش نمی‌یابد. روغن و آب باهم مخلوط نمی‌شوند، چرا که روغن و چربی ترکیبات خاصی هستند و چون این ترکیبات یونی مانند آبی است که خوردگی را ترویج می‌دهند، از بین بردن سطح تماس وسایل با آب، خوردگی را کاهش می‌دهد. برخی از وسایل آشپزخانه که از جنس آهن هستند یک مشکل ویژه ایجاد می­کنند، چون خشک­کردن آن‌ بسیار دشوار است. به طور خاص    خشک­شدن آهن مشکل بوده و در صورت رهاشدن آن به طور مرطوب، باعث می‌شود کاملاً مسدود گردد. هنگام ذخیره­کردن ظروف آهنی برای مدت‌های طولانی، طبق گفته­ی ون، باید آن‌ها را در قسمت پارافین­دار قرار دهیم (که شامل نمک غیریونی باشد).

در ظروف آهنی به­هنگام پخت‌وپز با درجه‌حرارت بالا اختلال ایجاد می­شود، تمیزکردن آن‌ها راحت و در هنگام استفاده‌ی طولانی­مدت نرم می‌شوند، بادوام و نسبتاً قوی (به­عنوان مثال، مستعد شکستگی نیستند) هستند.     بااین­حال، همان­طور که اشاره شد، نسبتاً به­راحتی زنگ می‌زنند.

فولاد ضدزنگ

فولاد ضدزنگ کاربردهای زیادی در تولید وسایل آشپزخانه دارد. فولاد ضدزنگ خطر کمتری در تماس با آب و یا محصولات غذایی دارد و به همین خاطر است که تلاش لازم برای نگهداری وسایل آشپزخانه در شرایط مفید را کاهش می‌دهد. ابزار برش ساخته‌شده با فولاد ضدزنگ لبه، قابلیت خود را برای ‌استفاده حفظ می‌کند درحالی­که خطر زنگ­زدگی نسبت به آهن را ندارد.

ظروف لعاب­دار و سفالی

وسایل آشپزخانه هنگامی در معرض تغییرات سریع زیاد در درجه‌حرارت قرار می­گیرند که عموماً در معرض حرارت رخ می‌دهد، در معرض شکستگی قرار گفته و لعاب­دادن سفال اغلب حاوی سرب اتفاق می‌افتد که سمی است.  درنتیجه­ی سخنان تامسون، استفاده از این ظروف چینی در برخی کشورها در هنگام پخت‌وپز و یا حتی استفاده برای ذخیره­ی غذاهای اسیدی منع شده‌است. وان، در سال ۱۹۱۹ پیشنهاد کرد که یک آزمایش برای وجود سرب در ظروف سفالی انجام شودکه نهایتاً به تأیید رسید. وسایل آشپزخانه، همچنین درمورد استفاده از ظروف شیشه‌ای، علاوه­بر مشکلات آن‌ها با شوک حرارتی، نیاز به کنترل دقیق دارند، زیرا آن‌ها در معرض ترک­خوردگی قرار دارند. اما ظروف لعاب­دار تحت‌تأثیرغذاهای اسیدی قرار نمی‌گیرند، بادوام هستند و به­راحتی تمیز می‌شوند. بااین­حال، آن‌ها نمی‌توانند با آلکالیس قوی یا مواد قلیایی مورد استفاده قرار گیرند.

ظروف سفالی، چینی و سفال را می‌توان برای پخت­و­پز غذا به­کار برد و درنتیجه در شستن دو مجموعه­ی جداگانه از لوازم آشپزخانه صرفه‌جویی کرد. همچنین آن‌ها بادوام هستند و برای پختن با حرارت کم مناسب می‌باشند.        بااین­حال، آن‌ها به طور نسبی برای پخت‌وپز با استفاده از یک حرارت مستقیم مانند آشپزی بر روی یک شعله، نسبتاً نامناسب هستند.

آلومینیوم

جیمز فرانک در سال ۱۹۱۸ اظهار داشت که آلومینیوم «بدون شک بهترین مواد برای وسایل آشپزخانه است» و اشاره کرد که این ماده حتی برتر از مواد اختصاص‌داده‌شده مانند آهن یا حلب قدیمی است. او توصیه­ی خود را مبنی بر جایگزین­کردن ظروف فلزی یا آبی با نمونه‌های آلومینیومی با اشاره به اینکه ماهی‌تابه با استفاده­ی زیاد از داخل و یا بیرون سائیده می­شود، بیان کرد. بااین­حال، آن‌ها را برتر از محصولات آلومینیومی دانست.

مزایای آلومینیوم نسبت به مواد دیگر برای وسایل آشپزخانه: 1) رسانایی حرارتی خوب آن است که تقریباً برابر با مواد غذایی در دماهای پایین و بالاست.2) سمی­بودن آن پایین است. 3) این واقعیت که خوردگی آن حداقل است. اما معایب ظروف آلومینیوم این است: 1) به­راحتی بی‌رنگ می‌شوند. 2) می‌توانند توسط غذاهای اسیدی (تا نسبت پائینی) حل شوند. 3) اگر برای تمیز کردن مورد مصرف قرار بگیرند زنگ­زدگی پیدا می‌کنند.

رس

ویژگی عالی سرامیک‌های غیرلعاب­دار این است: 1) گل، واکنشی به غذا نمی­دهد. 2) حاوی مواد سمی نیست و برای مصرف مواد خوراکی ایمن است، زیرا مواد سمی هنگام گرم­شدن با حرارت آزاد نمی‌­شوند.

چندین نوع لوازم مختلف سرامیکی وجود دارد. لوازم آشپزخانه که از گل سرخ و سرامیک سیاه ساخته شده‌اند. ظروف گلی برای تهیه­ی غذا نیز می‌تواند در اجاق‌های برقی و مایکروفر مورداستفاده قرار گیرند؛ ما همچنین می‌توانیم آن‌ها را در بخاری‌های دیواری قرار دهیم. توصیه نمی‌شود که ظرف گل رس را به طور مستقیم در دمای ۲۲۰ تا ۲۵۰ درجه قرار دهید، زیرا می‌تواند در معرض شکستگی قرار گیرد. همچنین توصیه نمی‌شود که ظرف رس را روی یک آتش سر باز و حرارت مستقیم قرار دهید. ظروف گلی تغییر شدیدی در دما نشان نمی­دهند. غذاهای آماده در ظرف‌های رسی آبدار و نرم هستند. این به­خاطر سطح متخلخل خاک رس است. قهوه­ی درست شده در دیگ‌های بخار آب رس آروماتیک می‌شود، اما این ظروف به مراقبت ویژه‌ای نیاز دارند. توصیه نمی‌شود که ظروف را با وسایل فلزی تمیز کنید، بهتر است آب سودا را در ظرف گلی بریزید و بگذارید همان جا بماند و سپس ظرف را با آب ‌گرم بشوئید. ظروف گلی را باید در جای خشک نگه دارید تا خیس نشوند.

پلاستیک

پلاستیک را می‌توان به­آسانی به­وسیله­ی ریخته‌گری به­صورت انواع و اقسام مختلفی از ظروف آشپزخانه شکل داد. فنجان‌های اندازه‌گیری پلاستیکی شفاف اجازه می‌دهند که سطوح جزئی به­راحتی قابل‌مشاهده باشند و سبک‌تر و کمتر از پیمانه­ی اندازه‌گیری شیشه­ای باشند. پلاستیک‌هایی که در وسایل آشپزخانه موجود است انجام کار را راحت‌تر می‌کنند. درحالی­که بسیاری از پلاستیک‌ها در صورت گرم شدن، تجزیه می‌شوند، برخی از محصولات سیلیکونی را می‌توان در آب جوش و یا در فر برای تهیه­ی غذا مورداستفاده قرار داد. از پوشش‌های پلاستیکی نچسب می‌توان برای سرخ­کردن غذا در ماهی­تابه استفاده کرد؛ پوشش‌های جدیدتر، از تجزیه­ی پلاستیک تحت گرمایش شدید جلوگیری می‌کنند.

شیشه

ظروف شیشه‌ای مقاوم در برابر گرما را می‌توان برای پخت­وپز و یا آشپزی­کردن به­کار برد. همچنین شیشه، گرما و فلز را هدایت نمی‌کند و اگر جایی بیفتد، این مشکل را دارد که به­راحتی می‌شکند. فنجان‌های اندازه‌گیری شیشه شفاف هستند و امکان اندازه‌گیری مواد مایع و خشک را فراهم می‌کنند.

تنوع و مطلوبیت

قبل از قرن نوزدهم خانم Beeton نوشت: «درمورد ظروف آشپزخانه­ی باستان، دانش ما بسیار محدود است، اما     به­عنوان هنر زندگی، این ظروف در هر کشور متمدنی مشابه است، ابزار پخت‌وپز باید به درجه‌ای برسند که شباهت چشمگیری به یکدیگر داشته باشند.»

باستان­شناسان و تاریخ­دانان وسایل آشپزخانه­ را که در قرون گذشته مورداستفاده قرار می­گرفتند، مطالعه کرده‌اند. برای مثال، در روستاهای خاورمیانه و شهرهای هزاره­ی اول پس از میلاد و منابع تاریخی و باستان‌شناسی، آن وسایل شامل: یک ظرف برای جوش آمدن آب، یک کاسه­ی سوپ­خوری، یک ظرف نان، یک کاسه­ی سوپ سرد و یک تنگ شراب بوده است.

مالکیت و انواع وسایل آشپزخانه از خانواده‌ها تا خانه متفاوت بود. این سوابق در قرن چهاردهم به طور خاص از وسایل آشپزخانه در لندن جان سالم به در بردند، به­ویژه سوابق اموال در فهرست‌های پزشکی قانونی. تعداد کمی از این افراد کمترین وسایل آشپزخانه را داشتند. درحقیقت تنها هفت مجرم وجود داشت. یکی از این وسایل به­عنوان یک سرقت بزرگ ثبت شده است، یک دیگ برنجی (یکی از رایج‌ترین وسایل آشپزخانه که در بایگانی فهرست‌شده) به ارزش ۳ شیلینگ بوده است. به طور مشابه، در قرن نوزده به­ویژه در آمریکا شاهد انفجاری در تعداد لوازم آشپزخانه­ی موجود در بازار بودیم و بسیاری از وسایل با صرفه­جویی در نیروی کار در سراسر قرن، اختراع و ثبت می‌شدند. کتاب راهنمای بازاریابی و Parloa حداقل تعداد ۱۳۹ ابزار خانه و آشپزخانه را فهرست کرده‌ است بدون اینکه حتی یک آشپزخانه­ی معاصر به­خوبی تکمیل شود. Parloa نوشت: «یک زن خانه‌دار خواهد فهمید که همیشه چیز جدیدی برای خرید وجود دارد.»

برای دنبال­کردن رشد در گستره­ی وسایل آشپزخانه­ی موجود، می‌توان از طریق رشد وسایل آشپزخانه­ی توصیه‌شده در کتاب‌های آشپزی که در قرن‌های پیش ثبت شده­اند استفاده کرد. در اوایل قرن سال ۱۸۲۸، Frances Byerley Parkes، مجموعه­ی کوچکی از وسایل را توصیه کرد. تا سال ۱۸۵۸ الیزابت اچ پوتنام در کتاب خانم Putnam و دستیار جوانش با این فرض نوشت که خوانندگان او «مقدار معمولی لوازم آشپزخانه» را خواهند داشت، که در آن فهرستی از موارد ضروری اضافه شده‌است:

یک ظرف حلبی برای پخت نان، یک کوزه­ی سنگی، یک ظرف چوبی، یک بشقاب، یک تخته و غیره

خانم Beeton در کتاب مدیریت امور خانگی نوشت: لیست زیر که توسط آقایان ریچارد و جان اسلاک داده شده، مقالات موردنیاز برای آشپزخانه­ی یک خانواده در طبقه­ی متوسط زندگی­شان نشان داده شده است. هر چند شامل تمام مواردی است که امکان دارد برای برخی خانواده‌ها ضروری تلقی شود و حاوی بیش از حد مواد موردنیاز برای دیگران باشد. بااین­حال، آقای اسلاک یک کاتالوگ مصور مفید را منتشر می‌کند که ممکن است به طور رایگان در اختیار بقیه قرار داده شود و این کاتالوگ برای مشورت با کسانی که قرار است در اختیار آن‌ها قرار گیرد و بر ضرورت گسترش­دادن آنچه که ما به آن‌ها می‌دهیم، مفید است. او در کتاب آشپزی خود تمام لوازم اصلی آشپزخانه را برای یک آشپزخانه­ی مجهز تهیه کرده و لیستی را در ۹۳ گونه مجزا نوشته است. نسخه­ی سال ۱۸۸۲ به ۲۰ صفحه رسیده است که وسایل مختلف یک آشپزخانه مجهز را شرح می‌دهد و توصیف می‌کند. در کتاب سارا تایسون معروف به فیلادلفیا کوک (Rorer ۱۸۸۶)بیش از ۲۰۰ خانه و آشپزخانه­ی مبله و مجهز را فهرست کرده­اند، وسایل آشپزخانه ضرورتاً سبب ماندگاری نیروی کار نمی­شد. بااین­حال، بسیاری از این وسایل گران‌قیمت بوده و        مقرون­‌به‌­صرفه نبودند. بعضی از مردم هم آن‌ها را غیرضروری تلقی می‌کردند. جیمز فرانک در آغاز قرن بیستم، این انفجار را به­عنوان وسایل «صرفه‌جویی در نیروی کار» برای آشپزخانه­ی مدرن موردانتقاد قرار داد و اشاره کرد که وسایل آشپزخانه ساده و ارزان هستند، اما زمانی که در موقعیتش قرار گرفتند و مورداستفاده قرار داده شدند، از یک برس زبر برای تمیزکردن ظروف، و یک قاشق چوبی معمولی برای جلوگیری از تخلیه­ی فاضلاب و یک قاشق چوبی دیگر استفاده کردند. دستگاه‌های «مقرون­به­صرفه» لزوماً سبب ماندگاری کارگر نمی­شود. درحالی­که ظهور ابزارهای تولیدشده­ی اندازه‌گیری استاندارد، توسط ابزارهای اندازه‌گیری برای دنبال­کردن دستورالعمل‌های بالا و پایان بخشیدن به نتیجه­ی مطلوب و ظهور بسیاری از ظروف دیگر باعث شده بود که انتظاراتشان فراتر برود؛ بنابراین     درحالی­که تهیه­ی غذا آسان‌تر بود و برای طبخ، از مالکان معمولی در همان زمان انتظار می‌رفت که غذا آماده کنند و غذای پیچیده‌تر را به طور منظم و آهسته‌تر تهیه کنند. نهایتاً تأثیر نیروی کار به­وسیله­ی ابزار، با افزایش کار موردنیاز برای آنچه که انتظار می‌رفت به­عنوان یک اصل یا قاعده‌ی آشپزی لغو شد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید