آشپزخانه

تفاوت بین ابزارها ( Tools )و وسایل (Utensils ) مختلف آشپزخانه

وسایل و ابزار آشپزخانه شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی باهم دارند. برای مثال، برندهای تجاری و معروف ابزار و لوازم آشپزخانه ممکن است به دلیل ارزان­بودن، به­ سرعت نیز از بین بروند. درحالی­که احتمالاً ابزارهای باکیفیت‌تر و محکم‌تر در آشپزخانه زود نمی‌شکنند. بااین­حال، این«ابزارها» و «وسایل» قابل جایگزین نیستند و نمی­توانید از آن‌ها به­ جای هم استفاده کنید. برای مثال، فردی که قصد خرید یک قاشق را دارد سؤال نمی­کند که «قیمت این ابزار آشپزخانه چقدر است؟» تفاوت‌های چندگانه و بسیاری در ابزار و وسایل مختلف آشپزخانه وجود دارد.

 

تعریف

باید گفت که وسایل و ابزارهای آشپزخانه تعریف مشابهی ندارند. بر اساس فرهنگ لغت وبستر، ابزار: اسباب یا وسایلی هستند که شما در خانه به­ خصوص در آشپزخانه از آن‌ها استفاده می‌کنید. بااین­حال، وب سایت‌های مختلفی این ابزار را به­عنوان آیتم‌های مورداستفاده برای اهداف خاص تعریف می‌کنند؛ یعنی رنج عظیم و بزرگی، از ابزار مختلف آشپزخانه استفاده می‌کنند.

هدف

برخلاف ابزارها، وسایل آشپزخانه به دنبال هدف مشخصی در آشپزخانه هستند و به ما کمک می‌کنند. یک آشپز در هنگام آماده­کردن غذا علاوه ­بر استفاده از دست‌هایش از لوازم آشپزخانه، مانند: همزن، کارد و چنگال استفاده می‌کند. کارایی این ابزار، کمک به فرد برای رسیدن به هدفش می‌باشد. چه فرد در یک باغ کار کند (و نیاز به ابزار چمن­زنی داشته باشد) و چه کارش ساختمان‌سازی و یا ایجاد کسب­‌وکار باشد، اما وسایل آشپزخانه مقوله‌ی متفاوتی است که ما نیز در نوین ستیا دسته جداگانه ای در نظر گرفته ایم.

انواع

در نوین ستیا وسایل آشپزخانه محدوده‌ی گسترده‌ای است که شامل: چاقو، قاشق و چنگال می­شود. علاوه­برآن اقلامی، مانند: تخته­ی برش،  پیمانه­ و یا فنجان اندازه‌گیری، قابلمه‌ها، انواع ماهی­تابه و غیره که به­هنگام تهیه­ی غذا موردنیاز می‌باشند. زمانی که غذا را در بشقاب یا کاسه می‌گذارید، ممکن است از کفگیر و ملاقه نیز استفاده کنید. این وسایل حتی در خارج از آشپزخانه نیز مورداستفاده قرار می­گیرند. اما ابزار‌ها که با وسایل متفاوت­اند، مثل ابزارهای مکانیکی که شامل: اره‌، چکش و بیل‌ می‌باشند. انواع وسایل تکنیکی که برای ساخت نرم‌افزارهای رایانه‌ای و کامپیوتری       مورداستفاده هستند، در طبقه­بندی ابزار قرار می‌گیرند. این ابزار لزوماً همیشه اشیاء بتنی نیستند. ابزارها همچنین شامل ایده‌ها و مفاهیم هستند. یک نمونه از یک ابزار، می‌تواند برای ساخت یک مجسمه‌ی ورزشی بسیار کاربردی باشد.

ملاحظات

وسایل آشپزخانه معمولاً از ابزارهایی که در آماده‌سازی غذا مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ کوچک‌‌تر هستند. به­ طورمثال، وسیله‌ی جداکننده‌ی هسته‌ی سیب با یک ابزار به نام ماشین سبزی خشک گن تفاوت دارد. ابزاری که هسته‌های سیب را از آن جدا می‌کند به­ طورکلی کوچک‌تر از یک ماشین­ سبزی خشک کن است. ازآنجاکه یک فرد در هنگام آشپزی از این وسایل استفاده می‌کند، یک روکش پلاستیکی نیز نیاز دارد تا مواد غذایی به قابلمه یا ظرف نچسبد. بااین­حال، وسایل آشپزخانه برخلاف برخی از ابزار به باتری نیازی ندارند. در عوض، وسایل برقی، مانند: مخلوط­کن و چرخ­ گوشت باید دارای یک خروجی الکتریکی برای عمل­کردن خود باشند و به برق متصل گردند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید