آشپزخانه

چگونه باید ابزارآلات آشپزخانه را که از قبل خریداری کرده اید، تمیز کنید؟

تمیز کردن لوازرم آشپزخانه

در خانه ­ی هر فردی یک کشو برای نگهداری وسایلی که از آن استفاده نمی­کند وجود دارد. این ابزار اغلب مفید هستند، اما همیشه نادیده گرفته می­شوند، چون تمیزکردن آن­ها بسیار سخت است. از دستگاه پرس سیر گرفته تا دستگاه پروسسور غذا، نکاتی برای تمیزکردن ابزار آشپزخانه وجود دارد که شما از آن­ها مطلع نیستید.

دستگاه پرس سیر نوین ستیا: دستگاه پرس سیر به شما کمک می­کند و بسیار کارآمد است، اما تمیزکردن آن بسیار سخت است. طراحی این وسیله در طول گذشت دهه‌ها متنوع‌تر شده است. وقتی می‌خواهید یک دستگاه پرس سیر را خریداری کنید، شما درحقیقت نوع خوب و تمیز آن را سفارش دهید. روش کار این است که دستگاه پرس را قبل از استفاده با اسپری تمیزکننده اسپری کنید و آن را با یک برس کوچک یا خلال دندان تمیز کنید و هر تکه یا هر قسمتی که در این دستگاه گیر کرده را خارج کنید.

صافی شبکه ­ای نوین ستیا: این نوع صافی موارد کابردی متفاوتی دارد: از الک­کردن شکر پودرشده تا صاف­کردن سبزیجات بخارپز. اما سوراخ‌های بسیار ریزی دارد که اجزای غذا لا­به­لای آن گیر می‌کند. کلید تمیزکردن آن، بیرون آوردن باقی­مانده‌ی بزرگ غذاست. بعد از این­کار صافی را داخل آب گرم قرار دهید. آب کف­دار را با سرکه‌ی سفید مخلوط کنید و آن را به طور کامل بشوئید و سپس با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید.

وسایل چوبی آشپزخانه نوین ستیا: این وسایل باید به طور مختصر و کوتاهی در آب گرم شسته شوند. آن را با آب کف­دار تمیز کرده و فوراً خشک نمائید تا آب به چوب آسیب نرساند. برای­اینکه چوب خشک نشود، اضافه­کردن روغن نارگیل برای درخشش بیشترش، ضروری و لازم است.

مخلوط­ کن نوین ستیا: آیا مخلوط­کن شما پر از گردوخاک شده، چون بعد از استفاده ترجیح می‌دهید برای تمیزکردن آن اطرافتان را شلوغ نکنید؟ اگر بدانید که تمیزکردن مخلوط­کن چقدر می‌تواند آسان باشد، از آن برای درست­کردن اسموتی­ها، انواع سوپ و دیگر غذاها استفاده خواهید کرد. وقتی کار را تمام کردید، نصف مخلوط­کن را با آب پر کنید و یک قطره مایع تمیزکننده در آن بریزید. آن­گاه در ظرف را ببندید و سپس مخلوط­کن را برای حداقل ۱۰ ثانیه روشن کنید. این­کار باعث می‌شود هر چیزی را که بین پره‌ها و لابه­لای آن گیر کرده خارج کند. سپس آن را دوباره به­خوبی بشوئید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.

پروسسور غذا نوین ستیا: مانند مخلوط­کن عمل کنید: با پر کردن نصف یک ظرف با آب و استفاده از یک قطره صابون و روشن­کردن آن به مدت ده ثانیه به طور کامل تمیز می­شود. در غیر این صورت می‌توانید قسمتی را که غذا را در آن قرار می­دهید از پایه‌ی دستگاه خارج کرده و پره‌ها را نیز جدا کنید، اول از آب گرم و صابون برای پره‌ها استفاده کنید و آن را فوراً خشک نمائید تا زنگ­زدگی ایجاد نشود. سپس ظرف را شسته و درپوش آن را با آب کف­دار تمیز کنید و آن را بشوئید و قبل از جاسازی حتماً آن را خشک کنید.

ظرف آهنی نوین ستیا: تنها روشی که می‌توانید برای تمیزکردن این ظرف  از آن استفاده کنید، تهیه‌ی آب و صابون است. هرگز نباید بعد از استفاده آن را خیس کنید. برای تمیزکردن آن، یک فنجان نمک را بردارید و آن را به ظرف داغ اضافه کنید و سپس با یک دستمال تا شده آن را صیقل دهید و تمیز کنید. بعد نمک را خارج کنید و ظرف را با آب داغ بشوئید. برای خشک­کردن آن از یک دستمال خشک و یا برای بخار شدن رطوبت روی سطح آن با حرارت کم استفاده کنید. هیچ­وقت اجازه ندهید این ظرف در معرض هوا خشک شود، چون به­خاطر رطوبت موجود در ظرف احتمال زنگ­زدگی آن بالا می­رود.

صافی نوین ستیا: صافی‌ها برای صاف­کردن پاستا یا شستن میوه‌ها و سبزیجات تازه کاربرد دارند. باقی­مانده‌های غذا به آسانی در سوراخ‌های آن گیر می‌کنند. برای تمیزکردن صافی، ابتدا آن را در سینک با آب گرم خیس کنید. سپس به مدت ۱۵ دقیقه با آب و صابون آن را اسپری کنید و سپس بشوئید. برای نتیجه‌ی بهتر می‌توانید از یک برس سیمی کوچک یا مسواک استریل­شده استفاده کنید و با آن سوراخ‌های ریز را تمیز کنید.

گوشت­ کوب نوین ستیا: اگر می‌خواهید سیب­زمینی‌ها را بکوبید و له کنید، باید بلافاصله بعد از کارتان، گوشت­کوب را بشوئید تا تکه‌های سیب­زمینی روی آن خشک نشوند و به آن نچسبند. اگر به روش‌های بهتری احتیاج دارید، شما  می‌توانید از برس سیمی کوچکی استفاده کنید تا به­وسیله­ی آن همه­جای گوشت­کوب را تمیز کنید.

رنده نوین ستیا: هر نوع رنده‌ای باید زیر آب داغ شسته شود و بلافاصله بعد از شستن، با یک اسفنج نرم پاک شود. این مدل ساده­ترین راه تمیزکردن رنده است. اگر نمی­توانید آن را فوراً بشوئید و تکه‌های خشک­شده‌ی کیک و غذا روی ظرف چسبیده است، باید نصف یک لیمو را در کمی نمک بریزید و به­این­ترتیب آن را از رنده خارج کنید. اسید موجود در لیمو تمام چربی‌ها را خارج می‌کند و ذرات باقی­مانده شل شده و می­افتند. اجازه دهید کمی به همان حالت بماند و سپس آن را با آب داغ تمیز کنید.

همزن نوین ستیا: تمیزکردن سیم‌های همزن کار بسیار پرچالشی می‌باشد، اما آیا می‌دانستید که هم زدن آب کف­دار با صابون در یک کاسه، می‌تواند بسیار کمک­کننده باشد؟ هم­زن را در آب کف­دار قرار دهید و یا یک کاسه آب داغ را با کمی صابون مخلوط کنید، با همزن آن را بهم بزنید و سپس بشوئید.

دستگاه برش ماندولین نوین ستیا : ماندولین یکی از ترسناک‌ترین ابزارهای آشپزخانه است، چون تیز‌ترین لبه‌ها را دارد.     همچنین تمیزکردن آن بسیار مشکل است. بعد از اینکه کارتان با آن تمام شد، شما می­توانید مندولین را با مخلوط صابون و آب گرم تمیز کنید سپس آن را با صابون بشوئید تا باقی­مانده‌ی ذرات غذا به پره‌های قسمت‌های مختلف آن نچسبد. درنهایت اجازه دهید قبل از جاگذاری آن در کمد، در معرض هوا خشک گردد.

بطری‌های آب نوین ستیا: بطری‌های فلزی آب و قابل استفاده، بهترین کاربردها را دارند، اما تمیزکردن آن پر از مشکل و دردسر است. برس‌های کوچکی مانند برس‌های تمیزکننده‌ی مخصوص بچه را خریداری کنید تا با آن بتوانید این بطری‌ها را تمیز کنید. از قرص‌های شستشو با کمی آب استفاده کنید تا باقی­مانده‌های غذا از داخل آن خارج شود.

دستگاه مارپیچ نوین ستیا: این دستگاه برای درست­کردن رشته‌های سبزی بسیار مناسب است. شما می‌توانید طول عمر این دستگاه را با شستن بلافاصله­ی زیر آب بعد از استفاده، افزایش دهید و از اسپری‌های قدرتی استفاده کنید تا هر تکه سبزی را قبل از آنکه در معرض هوا بر روی دستگاه خشک شود و به آن بچسبد، خارج کنید.

دستگاه خنک­ کننده نوین ستیا: برای تمیزکردن یک دستگاه خنک­کننده از ورقه‌های خاصی با آب گرم استفاده کنید و آن را روی ظرف به­صورت برعکس قرار دهید. اجازه دهید خیس بخورد تا ذرات غذا شل شده و جدا شوند. سپس آن را به حالت ضربدری سابیده و از درازا در مسیرهای متفاوت قبل از شستن پاک کنید.

تخته‌ی برش چوبی نوین ستیا: این تخته را بلافاصله بعد از استفاده با کمی صابون و آب گرم بشوئید. سپس آن را تمیز کنید و اجازه دهید خشک شود. برای­اینکه تخته‌ی برشتان تازه و نو به نظر برسد، شما می‌توانید روی سطح نمک بپاشید و آن را با کمی لیموی برش­زده تمیز کنید و دوباره هر سه، چهار هفته یکبار آن را با آب گرم بشوئید. شما می‌توانید بعد از اینکه کاملاً خشک شد، مانند وسایل چوبی دیگر تخته را با روغن‌های خاصی جلا دهید و تمیز کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید