آشپزخانه

مهم ترین وسایل آشپزخانه برای آشپزی سالم و بهتر

پخت یک غذای سالم در پایان یک روز شلوغ که بسیار خسته هستید کمی سخت به نظر می رسد، اما به راحتی می توان این وظیفه ی به ظاهر تحمیلی را به یک فرصت طلایی و یا یک عیش بی نظیر مبدل کرد و از آشپزی به شیوه ی شخصی خود لذتی بی وصف برد. این لذت دو چندان خواهد شد اگر شما وسایل درست آشپزی را داشته باشید. اگر برای اولین بار به تنهایی در حال آشپزی هستید، می توانید از بهترین ابزار در پخت و پز استفاده کرده و مانند یک فرد ماهر و متخصص خود را سرگرم کنید.

1) چاقوی سرآشپز نوین ستیا Chef’s Knife

چاقوی نسبتا بزرگ و همه کاره ی سرآشپز از مهمترین ابزارهای آشپزی می باشد . با این چاقو می توان تکه های بزرگ گوشت را خرد کرد ولی کارکردش فقط همین نیست. خرد کردن گوشت، چ تکه کردن سبزیجاتی همچون هویج و … و تقریبا هر کار دیگری که در آشپزخانه دارید را میتوان با آن انجام داد. برای همین همه ی سرآشپزها یک چاقوی بزرگ از این مدل دارند. البته باید به دنبال نوع ضد زنگ آن باشید تا از زنگ زدگی جلوگیری کنید.

2) تخته برش نوین ستیا Cutting Board

تخته برش یکی از پرکاربردترین وسایل در آشپزخانه است و به روند آشپزی سرعت می بخشد و استفاده از ان کمک می کند تا مواد غذایی به شکلی منظم و یک شکل خرد شوند و ظاهری زیبا داشته باشند. در انتخاب یار همیشگی آشپزخانه خود دقت کنید چون در حالی که انواع پلاستیکی آن ارزان قیمت بوده و به راحتی استفاده می شود؛ اما انواع چوبی آن بهداشتی تر است؛به این دلیل که شیارهای کمتری دارد و جرم ها را در درون خود نگه نمی دارد.هم چنین تخته برش خوب محافظ قطعی چاقوی آشپزخانه است.

۳) اندازه گیری فنجان و قاشق ها Measuring Cups and Spoons

معیار اندازه گیری درست از اصول اساسی آشپزی است، آیا منظور فرد از یک قاشق، قاشق چای خوری است یا قاشق سوپ خوری؟در هر حال ابزار اندازه گیری دستی برای هر دستور پختی ضروری است و می توان سایزهای مختلف را با آن تقسیم کرد.

۴) دستگاه برش مواد غذایی Kitchen Shears

دستگاه برش مواد غذایی از اقلام ضروری آشپزخانه است و برای همه چیز از جمله خرد کردن و برش دادن گیاهان و سبزیجات و درست کردن میوه های خشک شده و… کاربرد دارد و کار آشپزی را راحت تر و دلچسب تر می کند. هم چنین با وجود دستگاه برش دیگر نیازی به قیچی نیست!

۵) آبکش یا صافی نوین ستیا Colander

اگر چه می توان در یک قابلمه؛ پاستا را آبکش کرد اما نتیجه ی دلخواه به دست نمی آید. تصور کنید پاستا لیز بخورد و از درپوش خارج شود، می توانید صافی را جایگزین کنید که آب را ماهرانه از پاستا رد می کند. صافی شستن میوه و سبزیجات را نیز آسان تر می کند. پیشنهاد می کنم برای آشپزخانه خود آبکش فلزی تهیه کنید.

۶) در بازکن نوین ستیا Can Opener

هیچ چیزی بدتر از این نیست که در قوطی کدو را نتوانید باز کنید (یا سوپ،شیر نارگیل،نخودفرنگی و ..) اگر چه بسیاری از محصولات امروزه خودشان در باز کن دارند اما هر آشپزخانه ای به یک در باز کن احتیاج دارد.

۷) مخلوط کن Mixing Bowls

مخلوط کن از لوازم ضروری هر آشپزخانه است. این وسیله ی برقی قادر است تمامی مواد غذایی سفت و نرم، حتی یخ را به صورت یکدست خرد و له کند. مخلوط کن می تواند نوشیدنی های خنک، معجون های خوشمزه، سس ، سوپ و … را به ارمغان بیاورد. از مخلوط کن های شیشه ای برای آسان تر خرد کردن غذا بپرهیزید و به جای آن از انواع ضد زنگ سبک استفاده کنید.

۸) ماشین مخصوص مخلوط کردن Blender

این مخلوط کن های حرفه ای برای درست کردن اسموتی؛ نوشیدنی ها؛معجون ها؛کره ی بادام زمینی، انواع سس و بسیاری دیگر از مواد غذایی کاربرد دارند و همه ی آن ها در کسری از ثانیه این کار را انجام می دهند. درست کردن تمام این مواد در یک وسیله بسیار لذت بخش است.

۹) دستگاه خرد کن نوین ستیا Grater

رایج ترین مورد مصرف این دستگاه برای ریز کردن پنیر است. اما این وسیله برای خوشمزه تر کردن کباب و ریزکردن شکلات یا سبزی هایی مثل سیب زمینی و کدو سبز نیز کاربرد دارد. تا به حال فکر کرده اید این قهوه های مخلوط  خوش عطر و بو از کجا می آیند؟

۱۰) دستگاه هم زن نوین ستیا Whisk

هم زدن مواد غذایی با این وسیله خیلی ساده تر از “هم زدن” با چنگال یا قاشق است. همزن وسیله ای است که برای مخلوط کردن و در واقع ” هم زدن ” مواد غذایی با سرعت های مختلف به کار می رود. این وسیله در دو نوع دستی و پایه دار موجود است و برای درست کردن خمیر نان و کیک و شیرینی، بستنی، زدن تخم مرغ، مخلوط کردن آرد و کره و هم زدن خامه و خیلی کارهای دیگر کاربرد دارد

هم چنین می توانید از آن به عنوان میکروفون فی البداهه در مراسمات و مهمانی های خود استفاده کنید.

۱۱) دستگاه پوست کن سبزیجات نوین ستیا Vegetable Peeler

پوست کندن سبزیجات با چاقو انجام می شود اما می توانید در یک حالت تخصصی تر برای انجام این کار از پوست کن حفاظت شده استفاده کنید.دستان خود را دور این دستگاه بگیرید و از ابزار استفاده کنید. این دستگاه به عنوان پوست کن ماهرانه ی سیب زمینی عمل کرده و یک وعده ی لاکچری برای شما تهیه می کند. پوست کن ها برای قسمت های سفت پنیر نیز کاربرد دارند.

۱۲) انبر نوین ستیا Tongs

این ابزارهای پنجه مانند همه کاره و متنوع هستند. از آن ها برای خرد کردن گوشت؛سالاد؛هم زدن مواد غذایی یا آب گیری پرتقال و لیمو استفاده می شود. هم چنین می توانید از آن برای بازکردن درب قوطی ها نیز استفاده کنید.

۱۳) دستگاه نان پز Rolling Pin

اگر از درست کردن خمیر لذت می برید؛ این دستگاه در تهیه کردن نان پیتزا می تواند به شما کمک کند. هم چنین برای پختن کلوچه یا کیک تعطیلات شما را همراهی می کند. از ابزارهایی استفاده کنید که مطمئن شوید پهن تر و بزرگ تر از آرد تهیه شده ی شماست.

۱۴) ماهی تابه Saucepans

اجازه ندهید اسم آن شما را گول بزند؛ زیرا ماهی تابه کاربردهایی فراتر از آنچه در تصور ماست، دارد، در حالی که می توانید سس را در این تابه ها درست کنید،برای پختن سوپ تا درست کردن کونیولا نیز یک ماهی تابه همیشه به کارتان خواهد آمد.

۱۵)کفگیر نوین ستیا Spatula

برای درست کردن املت یا پن کیک و حتی به هم زدن انواع سس کفگیر بسیار کابردی می باشد. البته به یاد داشته باشید برای مقاومت در برابر حرارت از نوع و مدل سیلیکونی آن استفاده کنید.

۱۶) دستگاه سرخ کن نوین ستیا Sauté Pan

این وسیله را با دیگچه اشتباه نگیرید. این ظرف ها برای گرم کردن گوشت و پخت انواع غذاهای گیاهی نیز مناسب است. مخصوصا به خاطر لبه های بلند آن سس از اطراف ظرف سرازیر نخواهد شد.

۱۷) دیگچه نوین ستیا Skillet

یکی از متنوع ترین و کاربردی ترین  ابزارهای آشپزخانه که می توانید در آن همه چیز درست کنید دیگچه است. انواع غیرچوبی آن ارزان بوده و پخت غذا را بدون احتیاج به اضافه کردن کره یا روغن زیاد آسان می کند. انواع آهنی آن می تواند روی گاز استفاده شده و در فر نیز گذاشته شود. دیگچه از اختراعات اولیه بشر است و با مراقبت های صحیح می تواند به مدت طولانی عمر کند.

۱۸) فویل های الومینیومی پخت و پز نوین ستیا Baking Sheet

ورقه های الومینیومی به طور گسترده ای در آشپزخانه استفاده می شوند. از این فویل ها می توانید برای برشته کردن سبزیجات،درست کردن سیب زمینی سرخ شده؛ پخت مرغ یا بیکن استفاده کنید .برای نتیجه ی بهتر و تمیزتر سطح را با فویل آلومینیومی بپوشانید و روی آن را با اسپری پخت و پز طعم دار کنید. وقتی پخت غذا  به اتمام رسید؛ فویل آلومینیومی را بردارید. جالب تر اینکه نیازی به شستشو نیز نخواهید داشت.

۱۹) دستکش فر نوین ستیا Oven Mitts

پخت و پز با فر دستان را در معرض سوختگی قرار می دهد و گاها دستمال یا حوله های آشپزخانه نیز برای این موضوع کاربردی نیستند. می توان دستگش مخصوص فر را برای محافظت از دستان خود در برابر حرارت بالای فر جایگزین سایر دستگیره کرد. حتی در مهمانی ها نیز برای لمس بشقاب های داغ نیز می توانید از این دستکش ها استفاده نمایید.

۲۰) کباب پز نوین ستیا Roasting Pan

این ابزار برای برشته و کباب کردن گوشت کاربرد داشته و محصول خوشمزه و آبداری را به شما تحویل می دهد. اما استفاده از آن به آمادگی قبلی نیاز دارد. سایز آن برای درست کردن مقادیر زیادی از غذاها مناسب است. میت لوف؛لازانیا و انواع غذاهای گوشتی با آن درست می شود. برای تهیه یک بوقلمون خوشمزه به وسیله ی این دستگاه نیاز به نوع دندانه دار آن است.

۲۱) ظروف بزرگ با درپوش نوین ستیا Dutch Oven

این ظروف بزرگ در واقع جزوه بهترین ابزارهای آشپزی و آشپزخانه هستند و مانند یک ظرف کامل عمل می کنند. البته کاربردهایی غیر از نگهداری غذاها نیز دارند و برای تهیه ی خورشت هایی که زمان طولانی نیاز به حرارت دارند و سوپ ها نیز استفاده می شود.

22) بشقاب ها نوین ستیا Plates

پیتزاها را به جای این که در جعبه خود بخورید؛ روی بشقاب قرار دهید. این بشقاب ها برای سایزهای تکه ای و کوچک غذا کاربردهای بسیاری دارند.

23) کاسه ها در نوین ستیا Bowls

کاسه ها ابزاری ضروری برای هر نوعی از آشپزی هستند. آن ها به عنوان کاسه های مخلوط کن نیز قابل استفاده‌اند و می توان برای تزئین انواع سالاد یا تخم مرغ عسلی استفاده کرد.

24) لیوان نوین ستیا Glasses

اگر شیر را سر می کشید و حریصانه می بلعید؛یا آب میوه را از کارتن یا قوطی خود می نوشید؛ کاری به دور از ادب است، شما می توانید از لیوان استفاده کنید.

25) فنجان نوین ستیا Mugs

در حالی که می توانید برای نوشیدنی های صبحگاهی خود از فنجان استفاده کنید؛باید بدانید اهداف کاربردی آن فراتر از نوشیدن یک قهوه است. وقتی ماشین ظرف شویی یا سینک شما پر است؛می توانید این لیوان ها را ایستاده گذاشته و حتی برای پخت یک کیک آسان به سرعت از آن استفاده کنید.

26) کاسه ی سالاد نوین ستیا Salad Bowl

این کاسه ها برای مصرف سالاد که با سبزیجات زیاد و دیگر مواد تهیه شده عالی هستند. به راحتی می توانید مواد را داخل آن بریزید،آن را بچرخانید؛با ملاقه مواد را هم بزنید و غذای خود را آماده کنید.

27) بشقاب های مخصوص سرو غذا نوین ستیا Serving Bowls

این بشقاب ها برای مهمانی های بزرگ،پخت کباب یا هر مراسم دیگری که غذا و سفره ی خانوادگی انداخته شده است، ضروری است. هر چیزی را که نیاز است برای یک وعده ی خوشمزه جدا کنید و از مهمان های خود پذیرایی کنید. اینگونه مراسم شما بسیار آسان تر و باکلاس تر از آن چه فکرش را بکنید پیش می رود.

28) ظروف مخصوص سرو غذانوین ستیا  Serving Plates

از این ظروف برای قرار دادن غذا در آن ها و راحتی مصرف استفاده کنید. یک ظرف بیضی شکل بزرگ برای گوشت های تکه ای و هم چنین سبزیجات برشته شده لازم است. البته انواع تخصصی تر و بزرگ تر آن مثل دیس ها ویژه تر هستند. در هر حال اگر مهمانی ها و دورهمی های بزرگ و پرجمعیتی برپا نمی کنید، می توانید از انواع ارزان تر آن نیز استفاده کنید.

29) قاشق های مخصوص سرو غذا نوین ستیا Serving Spoons

به جای قرار دادن انواع و اقسام قاشق ها در داخل قابلمه، می توانید از قاشق شکاف دار و بزرگ برای برداشتن تکه های غذا استفاده کنید. انواع بدون شکاف آن برای سس و انواع ملاقه ای آن نیز برای سوپ ها کاربرد دارد.

30) در بازکن بطری نوین ستیا   Wine Opener

هیچ نکته ی مثبتی در باز نکردن در بطری ها وجود ندارد، ناچار برای این کار نیاز به در بازکن داریم. مدل های لاکچری بسیاری وجود دارد اما تنوع دربازکن بطری ها بیشتر بوده و برای جمع آوری یا حمل و نقل راحت تر هستند.

31) ظروف نگه داری غذا نوین ستیا Food Storage Containers

ظروفی که در آن غذا نگه می دارید؛ برای جمع کردن غذاهای مانده و نگه داری مواد غذایی دیگر مثل سبزیجات خرد شده ی تازه کاربرد دارند. انواع ظروف با سایزهای مختلف برای ذخیره ی انواع مختلف غذا مفید هستند. در حالی که ظروف بدون درپوش آن باعث می شوند سطح رویی غذا کهنه شده و مانده به نظر بیاید.

32) دستگاه پروسسور غذا نوین ستیا Food Processor

این دستگاه اغلب برای خرد کردن سبزیجات کاربرد دارد. البته این پروسسورها کابردهای دیگری نیز دارند. می توانید انواع سوپ،دانه ها یا آجیل و پودرهای سوخاری را با آن درست کنید. کارایی این ابزار را  در آشپزخانه به هیچ عنوان نمی شود نادیده گرفت.

33) دستگاه قهوه جوش نوین ستیا French Press

بهترین نوع بیدار شدن، بیدار شدن با یک فنجان قهوه ی داغ است. این دستگاه پروسه درست کردن قهوه را آسان تر می کند. دم کردن آن ساده و بوی قهوه مطبوع تر می شود. این دستگاه حتی نسبت به سایر دستگاههای قهوه جوش جای کمتری می گیرد.

34) پارچ نوین ستیا Pitcher

هیچ کس نمی تواند کاربرد نوشیدنی های تازه در پارچ های بزرگ را نادیده بگیرد. پارچ ها هم چنین نیاز به پر کردن مداوم لیوان را محدود می کنند.

35) گوشت کوب سیب زمینی Potato Masher

در نگاه اول ممکن است این وسیله شبیه به ابزارهای مهم و کاربردی آشپزخانه به نظر نیاید اما گوشت کوب برای کوبیدن  سیب زمینی پخته شده و گوله نشده حیاتی است. هر کسی که له کردن سیب زمینی با چنگال را امتحان کرده است متوجه می شود که گوشت کوب کلید حل این قضیه می باشد.

36) قوری یا کتری چای نوین ستیا Teakettle

این وسیله برای آن هایی که به دنبال یک نوشیدنی گرم صبحگاهی هستند مناسب می باشد. داشتن یک دهانه در یک طرف قوری چای باعث می شود جوش آمدن آب راحت تر شده و هم چنین راحت تر داخل لیوان ریخته شود. هم چنین برای به حرارت رساندن سریع آب نیز مفید است.

37) کباب کن گوشت Grill Pan

اگر برای کباب کردن فضای کافی بیرون از منزل ندارید و یا برای آتش درست کردن هوا مناسب نیست ؛ می توانید از یک ظرف استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. در حالی که همان طعم دودی خوشمزه را نمی دهد اما می تواند گوشت یا سبزیجات شما را کاملا برشته کند. هم چنین جایگزینی برای کباب کردن غذاهایی است که اغلب نادیده گرفته می شوند، مانند: میگو، ماهی یا مارچوبه

38) مخلوط کن های حرفه ای نوین ستیا Immersion Blender

این نوع از مخلوط کن ها ابزار مفیدی هستند و به آسانی می توانید مواد سوپ را داخل آن بریزید تا در آن غوطه ور شود. هم چنین برای برطرف کردن سیب زمینی های پوره شده ای که دوباره گوله شده اند کاربرد دارد.

39) پلوپز Wok

با یک پلوپز خوب می توانید پلویی دلخواه آماده کنید. لبه های بلند آن باعث می شود غذا بدون سرازیر شدن از قسمت های بالایی ظرف بپزد. فراموش نکنید برای نتیجه ی بهتر پلوپز را قبل از اضافه کردن روغن کمی داغ کنید.

40) حرارت سنج گوشت نوین ستیا Meat Thermometer

از دماسنج گوشت به منظور اندازه گرفتن دمای داخل گوشت و دیگر مواد غذایی در حال پختن استفاده می شود. حرارت سنج گوشت به شما این اطمینان خاطر را می دهد که گوشت مرطوب بوده و برای خوردن ضرری ندارد. برای اطلاعات صحیح تر و دقیق تر از این حرارت سنج برای قسمت های ضخیم گوشت استفاده کنید تا  چربی و استخوان آن مانع عملکرد صحیح حرارت سنج نشوند.

41) اندازه گیری مقیاس غذا نوین ستیا Food Scale

این وسیله در حالی که مواد لازم غذا را اندازه می گیرد، به شما اندازه گیری های دقیق تری نسبت به فنجان ها و قاشق ها ارائه می دهد. اگرچه تهیه ی این ابزار ضرورت خاصی ندارد اما قطعا روزی به کارتان خواهد آمد.

42) چاقوی مخصوص برش نوین ستیا Paring Knife

وقتی می خواهید مواد غذایی را برش دهید؛ چاقوی سرآشپز را فراموش کرده و به جای آن از چاقوی مخصوص برش استفاده کنید. این وسیله برای پوست کندن انواع میوه و سبزیجات عالی است و آن ها را به برش های کوچک و دلخواه شما تبدیل می کند. با این وسیله دیگر احتیاجی به تخته ی برش مواد غذایی نیز نخواهید داشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید